Skrzyżowanie KulturRock Loves ChopinWianki Nad WisłąDzień DzieckaKoncerty Chopinowskie Instytucja kultury
Polski English

Rok Chopina, rok Warszawy

Rok Chopinowski, dzięki Władzom Stolicy i Stołecznej Estradzie, zagościł w najbardziej prestiżowych miejscach globu. Przyciągnął tysiące słuchaczy, dotarł do milionów odbiorców telewizji i prasy w Paryżu, Madrycie, Barcelonie, Kairze, Szanghaju, a nawet za Kołem Polarnym w norweskim Tromso.

Stolica była w 2010 r. najprężniejszym i najbardziej wpływowym ambasadorem muzycznego dziedzictwa Fryderyka Chopina. Zaś wybitny kompozytor, stał się wizytówką Warszawy, potwierdzając jej aspiracje do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016.

Dzieło polskiego kompozytora przemówiło do światowej publiczności wszystkimi muzycznymi językami — klasyki, jazzu, folku i rocka. Za pośrednictwem najwybitniejszych interpretatorów wszystkich pokoleń — Rafała Blechacza, laureata Konkursu Chopinowskiego, błyskotliwego jazzmana Leszka Możdżera, mistrza Janusza Olejniczaka. Dźwięki mazurków i polonezów zagrali we współczesnych, przebojowych interpretacjach giganci gitary — Ryszard Sygitowicz , Marek Raduli i Jacek Królik, zainspirowani stołecznym projektem płytowym „Rock Loves Chopin”.
Warszawa zaznaczyła wagę chopinowskiej twórczości w miejscach, które podkreślają, że jest jednym z cudów światowego dziedzictwa. Nie przez przypadek nasze imprezy organizowane były na specjalne życzenie miast zapraszających. Potwierdziły, że stolica Polski jest nie tylko mile widzianym, ale i pożądanym gościem w światowych metropoliach.

Najbardziej spektakularna była audiowizualna prezentacja pod egipskimi piramidami. Sfinks zaniemówił z zachwytu — pisała egipska prasa. Artykuły zatytułowane „Chopin Comes to Cairo” publikowano na czołówkach serwisów kulturalnych Egiptu.
W Szanghaju, centrum azjatyckiej gospodarki, nasz kompozytor był bohaterem koncertu na Europa Square, oklaskiwanego przez ponad pięć tysięcy słuchaczy.
Chopin powrócił również tam, gdzie był ulubieńcem elit i bożyszczem tłumów przed dwustu laty. Kultywowana przez nas idea koncertów w warszawskich Łazienkach zakwitła na nowo w paryskich Ogrodach Luksemburskich. Przyciągnęły niebotyczną liczbę 60 tysięcy melomanów z całego świata, a przyczyniła się do tego m. in. Orkiestra Sinfonia Varsovia i wielu znakomitych polskich pianistów.
Chopin rozbrzmiewał również w centrum intelektualnym stolicy Francji — na uniwersytecie Sorbona, gdzie odbyła się poświęcona mu konferencja naukowa.
Dźwięki chopinowskich kompozycji na placu przed Pałacem Królewskim w Madrycie podniosły prestiż Festival Veranos de la Villa, najważniejszego letniego wydarzenia stolicy Hiszpanii. Gwiazdą był Janusz Olejniczak z Cameratą Vistula. Chopina pozazdrościła Madrytowi stolica Katalonii — Barcelona, i podczas święta swojej patronki Mercé, wpisała naszego kompozytora wraz z George Sand w poczet Barcelońskich Gigantów 2010. Na zorganizowanym w rzymskim Auditorium Parco Della Musica Sala Santa Cecilia koncercie Rafała Blechacza obecne były władze Rzeczpospolitej oraz Miasta st. Warszawy.

Chopin gościł na północy Europy w zjawiskowym norweskim kościele Ishavskatedralen w Tromso u brzegu Morza Polarnego, gdzie interpretowali go artyści operowi Iwona Tober, Tadeusz Szlenkier i Leszek Świdziński, a także na południu kontynentu — w Zagrzebiu. Nasz koncert transmitowany przez Program I chorwackiego radia zaszczycił prezydent Ivo Josipowicz.

Sześć tysięcy słuchaczy oklaskiwało interpretacje chopinowskie w wykonaniu Leszka Możdżera i Anny Serafińskiej w centrum Bukaresztu na Placu Konstytucji przed Pałacem Parlamentu. Pieśni kompozytora rozbrzmiewały na dziedzińcu Pałacu Benrath w Dusseldorfie i w berlińskim Admiralspalast.

Dzięki Stołecznej Estradzie muzyką Chopina żyła też stolica Warszawa.
W stanisławowskim Amfiteatrze na Wyspie przypomniano o duchowym pokrewieństwie wielkiego Fryderyka z Robertem Schumannem. Wieczór „Chopin —klasycznie, jazzowo, rockowo” adresowany szczególnie do młodej publiczności, gościł jeszcze przed wyruszeniem w tournee po świecie w Sali Kongresowej.
Spektakularny początek i przebieg miały Koncerty Chopinowskie w Łazienkach Królewskich, przyciągajace tysiące melomanów z całego świata i Polski. Zainaugurował je Michael Nyman, wielkiej sławy kompozytor muzyki filmowej m. in. do „Fortepianu” Jane Campion. Specjalnie na tę okazję napisał premierowy utwór.
To właśnie w Łazienkach Królewskich wystąpił Ingolf Wunder na kilka miesięcy przed tym, jak jego niesamowity talent potwierdziło II miejsce w Konkursie Chopinowskim. Współpraca z Marią Pomianowską zaowocowała wspaniałą płytą „Chopin na 5 kontynentach”.

Atrakcyjność i oryginalność projektów zaprezentowanych przez Stołeczną Estradę pokazuje jak ważna jest umiejętność dotarcia z nimi do szerokiego i często bardzo różnorodnego odbiorcy, także z innych kręgów kulturowych. Fakt pozyskania znaczących partnerów, którzy podjęli się finansowania kosztów tych produkcji, nie pozostaje dla nas bez znaczenia.
Rezultaty naszych działań przerosły wszelkie oczekiwania. W sumie za pośrednictwem mediów (w tym amerykańskiego portalu CWG Magazine, który udostępnił koncert spod piramid w Kairze), wydarzenia obejrzało ok. 50 mln. odbiorców.
Mamy wielką satysfakcję z przełamania bariery elitarności, osiągając cel dotarcia do bardzo szerokiego i różnorodnego kręgu odbiorców. Udział w naszych projektach wybitnych polskich i zagranicznych artystów jest nieoceniony. Serdecznie wszystkim za to dziękujemy.

« » Styczeń 2019
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
Ni