Skrzyżowanie Kultur Stołeczna Estrada Skrzyżowanie Kultur
Polski English

Klasy Mistrzów

Klasa ekspresji scenicznej

Mistrz: Kouame Sereba  (Wybrzeże Kości Słoniowej/Norwegia) 

 
Śpiew, taniec, ekspresja sceniczna. Warsztat polegał będzie przede wszystkim na pracy z rytmem. Praca całego ciała i zmysłów ukierunkowana będzie na odnalezienie rytmu w sobie i zjednoczenia się z nim. Rytmy  wyśpiewane, wyklaskane i wystukane będą w oparciu o śpiew i taniec Zachodniej Afryki. Warsztat uczy nowego sposobu myślenia o muzyce i daje obraz tego, jak muzyka funkcjonuje w krajach afrykańskich. Kaume Sereba opowie również, jak zrekonstruował afrykański łuk muzyczny.  Mieszkając od lat w Norwegii artysta doskonale potrafi  zaadaptować  taniec i śpiew afrykański na potrzeby i oczekiwania współczesnego Europejczyka.
 
Kouame Sereba (Wybrzeże Kości Słoniowej/Norwegia). Urodzony w Abidjanie (Wybrzeże Kości Słoniowej) multiinstrumentalista – gra na gitarze, djembe i dodo – w wieku 10 lat przeprowadził się do rodzinnej wioski swoich rodziców, gdzie intensywnie zgłębiał tradycje muzyczne i taneczne swoich przodków. Mając 20 lat wyruszył w podróż po Afryce, przemierzając i żyjąc w Mali, Nigrze, Nigerii, Kamerunie, Republice Środkowoafrykańskiej, Sudanie i Egipcie. Od 1983 roku mieszka i tworzy w Norwegii, gdzie odgrywa istotną rolę na lokalnej scenie muzycznej. Stworzył wiele autorskich projektów, współpracując z licznymi muzykami reprezentującymi różne style i gatunki, grając setki koncertów w Norwegii i poza jej granicami. Współpracował m.in. z Sidneyem Pollackiem (film „The Interpreter”). 
 

Klasa bliskowschodnich instrumentów perkusyjnych

Mistrz: Zohar Fresco (Izrael)

 
Praktyczna nauka gry na bębnach obręczowych oraz  wiele arcyciekawych informacji na temat fascynujących cykli rytmicznych Bliskiego Wschodu.
 
Między innymi będzie to:
Riqq - Bęben obręczowy, wyposażony w 5 podwójnych zestawów miedzianych talerzyków. W wysokiej jakości instrumentach membrana wykonana jest z pęcherza rybiego.
Daff - Duży bęben obręczowy z rzędem metalowych kółek, które dźwięczą podczas uderzania i potrząsania.
Bendir - Bęben obręczowy z jelitową struną umieszczoną pod kozią skórą.
 
Poza praktyczną wiedzą na temat techniki wykonawczej zainteresowani dowiedzą się jak te egzotyczne bębny używane są od setek lat w muzyce europejskiej. Warsztaty przeznaczone są przede wszystkim dla osób z doświadczeniem w grze na instrumentach perkusyjnych.
 
Zohar Fresco urodził się w Izraelu, lecz jego rodzina pochodzi z Turcji. Na instrumentach perkusyjnych grał od dziecka, czerpiąc z otaczających go tradycji oraz ucząc się od starszych od siebie muzyków przyjeżdżających do Izraela z innych krajów Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Wpływ miała na niego również muzyczna izraelska rewolucja lat '80, lata ewolucji i innowacji w muzyce żydowskiej oraz  przenikania się  muzyki Wschodu i Zachodu.  
Z czasem wypracował swój własny, unikatowy styl gry na instrumentach perkusyjnych. Stał się rozpoznawalnym i bardzo poważanym w międzynarodowym środowisku perkusyjnym, artystą.  
Współpracował z takimi artystami jak Glen Velez, ustad Zakir Hossian, Ahmet Misirli, Philip Glass, Ross Daly, Arto Tuncboyaciyan, ustad Hariprasad Chaurasia i wielu innych. 
Obecnie jest członkiem tria "MOŻDŻER DANIELSSON FRESCO", które tworzy  z Leszkiem Możdżerem oraz  basistą Larsem Danielsson.

Klasa tarantelli

Mistrz: Giovanni Amati (Włochy) 

 
Nauka tarantelli, włoskiego tańca  ludowego z Neapolu. Charakteryzuje się on ściśle ustaloną rytmiką opartą na jednostajnym pochodzie drobnych wartości rytmicznych; tempo szybkie, w metrum 6/8 lub 3/8. Nazwa pochodzi prawdopodobnie od miasta Tarent lub od  nazwy pająka –tarantuli. Według wierzeń ludowych, taniec miał leczyć z jadowitego ukąszenia.     Od  XIX w. w formie stylizowanej tarantela pojawia się w muzyce poważnej.
 
Giovanni Amati (Włochy) muzyk, tancerz i wokalista zespołu Skaddia. Gra na tradycyjnych instrumentach perkusyjnych takich jak:  tamburyn, castagnole i  cupa cupa.  Wychowywał się na wsi w rodzinie, która zajmowała się rolnictwem i hodowlą bydła. Będąc pasjonatem  folkloru i życia na wsi, pielęgnuje lokalne zwyczaje i tradycyjne wartości.   W  swojej pracy   zawodowej  koncentruje się na  badaniach nad tradycyjną muzyką i tańcem regionu Apulia,  ze szczególnym uwzględnieniem  lokalnych stylów z południowej Murgii, miejsca, z którego pochodzi.
 

Klasa muzyki szwedzkiej

Mistrzyni: Maria Bojlund (Szwecja)

 
Oprócz nauki gry charakterystycznych dla Szwecji melodii i rytmów  przedstawione zostaną ich ścisłe historyczne związki z tradycyjną muzyką polską sięgające  XVIw. kiedy to tańce trójmiarowe z naszego kraju przybyły do Skandynawii i do dziś wykonywane są pod nazwą polsk (Dania), pols (Norwegia), polska (Szwecja, Finlandia).
 
Maria Bojlund (Szwecja) Skrzypaczka, nyckelharpistka i śpiewaczka, mieszkająca w Malmö. Wykonuje tradycyjną muzykę szwedzką, specjalizując się w muzyce południowej i środkowo-zachodniej części Szwecji. Współtworzy szwedzkie formacje Jidder i Mary and the Saintsa, a oprócz tradycyjnej muzyki swojego kraju, zajmuje się także muzyką irlandzką, grając w zespole O’Malley’s Alley, a wspólnie z Markusem Tullbergiem współtworzy projekt łączący tradycje z Zielonej Wyspy i Szwecji.
 

Klasa perkusji flamenco

Mistrz: David Cobo Amores (Hiszpania) 

 
Tradycje, historia i kultura flamenco, nauka technik  perkusyjnych stosowanych we  flamenco, ze szczególnym uwzględnieniem instrumentu cajon, (z hiszp.cajon - "skrzynia") – skrzynce perkusyjnej, drewnianym    instrumencie pochodzącym z  Afryki,  a wymyślonym przez afrykańskich niewolników na kontynencie amerykańskim (Peru) Stamtąd trafił on do Europy, gdzie zaczęli go używać muzycy flamenco. Gra się na nim, siedząc okrakiem na jego górnej części i uderzając dłońmi w przednią ścianę.  Oprócz gry na cajon, uczestnicy poznają inne techniki, m. in.  palmas (klaskanie) oraz grę na kastanietach oraz palos. Ponadto warsztat poświęcony będzie medytacji z dźwiękiem oraz  rytmom szamańskim.  
 
David Cobo  Amores (Hiszpania) perkusista znany przede wszystkim z hiszpańskiej grupy elbicho.  Jego edukacja muzyczna przebiegała pod opieką wielu mistrzów, takich jak Nestor 
Gutierrez "el chivo" (perkusja afro kubańska), Nantha  Kumar  oraz  Sergey Saprychef (tabla).   Będąc na Kubie pobierał lekcje u Ernesto  Smitha (rytmy  afro Cubało) oraz u   Octavio Babalawo Rodrigueza (Batá  i rumba).  W Indiach  uczył się u Krishny Mahadevan (tabla  i  kangeera). David zgłębiał również lecznicze zastosowanie dźwięku oraz techniki medytacyjne. Ponadto  zajmuje się muzykoterapią, szamanizmem i tantryzmem. 
Współpracuje z najlepszymi muzykami jazzowymi i flamenco w Hiszpanii, m. in. z  Jorge Pardo,Tino di Giraldo, Antonio Toledo, Talegon De Cordoba, Jose Parra, Ara Malikian, Piraña , Maribel Ramos, Auxi Fernandez, Nacho Arimany.
 
« 1 2 »
« » Grudzień 2018
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
Ni